Introductie van InMijnBus

Tussen oktober 2023 en juni 2024 heeft Spotta, de nationale bezorger van meer dan 50% van al het drukwerken, alle huishoudens in Nederland die reclamefolders via Spotta ontvingen uitvoerig geïnformeerd over het nieuwe slimme en duurzame bezorgmodel InMijnBus.

 

Op InMijnBus kiezen huishoudens voor het ontvangen van het folderpakket dat speciaal voor hun buurt is samengesteld, een persoonlijk samengesteld folderpakket of om geen folders te ontvangen. Met de introductie van InMijnBus maakt Spotta de verspreiding van reclamefolders duurzamer en effectiever. Zo valt drukwerk niet voor niets in de bus.

 

Meer weten over InMijnBus? Ga naar inmijnbus.nl

 

Brievenbussticker en inmijnbus.nl: opt-out en opt-in

In Nederland wordt met stickers op de brievenbus of een registratie op inmijnbus.nl een voorkeur aangegeven voor het wel of niet ontvangen van reclamefolders in de brievenbus.

 

Opt-out en opt-in

In het grootste gedeelte van Nederland geldt het opt-out systeem. Onder dit systeem geven huishoudens met het plakken van een NEE|NEE of NEE|JA sticker op de brievenbus of door een NEE op inmijnbus.nl door te geven door dat zij ze géén reclamefolders willen ontvangen. In een aantal gemeenten geldt het opt-in systeem, waarbij huishoudens bewust moeten aangeven dat ze wél reclamefolders willen ontvangen. Dit geven ze aan door middel van een JA-sticker of een JA op inmijnbus.nl. Zowel opt-out als opt-in zijn erop gericht dat alleen gewenste reclamefolders verspreid worden.

 

Voor veel consumenten is het van belang om de aanbiedingen in de folders steeds te ontvangen. 20% van de Nederlandse huishoudens is voor hun dagelijkse boodschappen afhankelijk van deze aanbiedingen. Lokale ondernemers zijn op hun beurt voor hun voortbestaan weer afhankelijk van de consumenten die vaak naar aanleiding van een folderaanbieding hun winkel bezoeken. Bij het uitgeven en verspreiden van de folders bestaat een wederzijdse afhankelijkheid, waarbij niemand de consument wil irriteren. Daarom wordt door de branche steeds geïnvesteerd in regelgeving en systemen om te voorkomen dat ongewenst reclamedrukwerk ongelezen en onnodig in de afvalbak verdwijnt.

 

Opt-out

Ongeveer 35% van de Nederlandse huishoudens heeft een NEE|NEE of NEE|JA-sticker geplakt. Dit is het opt-out systeem dat Nederland al tientallen jaren kent. Met deze stickers geven huishoudens aan dat ze geen reclamefolders willen ontvangen. Alle huishoudens zonder sticker ontvangen wel reclamefolders in de brievenbus. Op het gemeentehuis kunnen huishoudens een gratis een NEE|NEE of NEE|JA-sticker ophalen.

Voor een folderpakket van Spotta wordt er gekeken naar de bekende JA of NEE voorkeur van een huishouden op inmijnbus.nl.

 

 

Opt-In

Daarnaast is in een aantal gemeenten een opt-in systeem ingevoerd. In deze gemeenten moeten huishoudens juist een JA sticker plakken om reclamefolders in hun brievenbus te ontvangen. Dit systeem is omgekeerd van het opt-out systeem. Voor een folderpakket van Spotta wordt er gekeken naar de bekende JA of NEE voorkeur van een huishouden op inmijnbus.nl.


Hier vindt u een overzicht van de geldende stickers en registratie op inmijnbus.nl voor beide type systemen: