Brievenbussticker en inmijnbus.nl: opt-out en opt-in
In Nederland wordt met stickers op de brievenbus of een registratie op inmijnbus.nl een voorkeur aangegeven voor het wel of niet ontvangen van reclamefolders in de brievenbus.
Opt-out en opt-in
In het grootste gedeelte van Nederland geldt het opt-out systeem. Onder dit systeem geven huishoudens met het plakken van een NEE|NEE of NEE|JA sticker op de brievenbus of door een NEE op inmijnbus.nl door te geven door dat zij ze géén reclamefolders willen ontvangen. In een aantal gemeenten geldt het opt-in systeem, waarbij huishoudens bewust moeten aangeven dat ze wél reclamefolders willen ontvangen. Dit geven ze aan door middel van een JA-sticker of een JA op inmijnbus.nl. Zowel opt-out als opt-in zijn erop gericht dat alleen gewenste reclamefolders verspreid worden.
Voor veel consumenten is het van belang om de aanbiedingen in de folders steeds te ontvangen. 20% van de Nederlandse huishoudens is voor hun dagelijkse boodschappen afhankelijk van deze aanbiedingen. Lokale ondernemers zijn op hun beurt voor hun voortbestaan weer afhankelijk van de consumenten die vaak naar aanleiding van een folderaanbieding hun winkel bezoeken. Bij het uitgeven en verspreiden van de folders bestaat een wederzijdse afhankelijkheid, waarbij niemand de consument wil irriteren. Daarom wordt door de branche steeds geïnvesteerd in regelgeving en systemen om te voorkomen dat ongewenst reclamedrukwerk ongelezen en onnodig in de afvalbak verdwijnt.